Allmänt
Aterbygg.nu drivs i samarbete mellan Malmö stad och Sysav som ett projekt för att öka återbruket samt minska svinnet av byggmaterial. Försäljning på aterbygg.nu är avsedd för konsumenter inom Sverige.
Pris & Betalning
Via Nets betallösning erbjuder vi swish, kontokortsbetalning.
Alla priser i nätbutiken är angivna i SEK inklusive moms.
Orderhantering
Efter genomförd beställning får du en bekräftelse samt kvitto till angiven mailadress. Vi hanterar din order inom 24 h under helgfria vardagar. Ett avtal med oss ingås först när vi har bekräftat din beställning med den orderbekräftelse som vi skickat till dig. Vid eventuella saldofel meddelar vi dig via email, i en sådan situation kommer din beställning att annulleras. All information angående din beställning skickas via mejl, så du förväntas följa din mejlkorg efter att du lagt en beställning via oss. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du har några frågor om din beställning eller om du behöver vägledning för att lägga en beställning.
Leverans
Vänligen kontakta oss för en fraktoffert på aterbygg@malmo.se. (För order under 1000 kr gäller endast hämtning i butik). Vi packar din order inom 1–2 arbetsdagar. Leveranstiden är sedan 5-7 arbetsdagar, beroende på var i landet du bor. Våra försändelser skickas med Postnord. Frakt kan endast bokas på pallgods. Styckegods och skrymmande varor hämtas i butik.
Vid leveransvalet Click-and-Collect lägger vi undan varorna åt dig. Din order hämtas i butiken på Grimsbygatan 11 Malmö när du fått bekräftelse på att vi ställt undan varorna. Ej uthämtad beställning makuleras efter 7 dagar och ställs tillbaka ut i butiken.
Returer
Du som köpare står själv för returfraktkostnaden.
När du returnerar en vara till oss så kräver vi att streckkoden sitter kvar på produkten. Var noga med att packa din retur väl skyddad så att den inte går sönder i transporten. Vi rekommenderar att du packar produkten på samma sätt som du fick den. Du ansvarar för att varan kommer tillbaka till oss i samma skick som den var när du mottog den. Om varan skulle ha fel som inte visats i bild eller text via annonsen behöver du meddela oss innan du skickar tillbaka varan. Då kan det vara en fråga om reklamation, se avsnitt Reklamation & Garanti.
Ta alltid inlämningskvitto när du lämnar in din retur hos ombud så att den går att spåra om det skulle behövas. Vi hämtar inte ut returer hos ombud.
Här kan du se mer om hur man gör en retur.
Om du har hämtat en order i butik behöver du även lämna tillbaka den på samma plats. Kontrollera gärna vara direkt när du hämtar den, om du upptäcker något som gör att du ångrar dig kan du returnera varan direkt. Ibland ångrar man sig senare, vi följer distansavtalslagen med 14 dagars ångerrätt. Kontakta oss och informera om du vill göra en retur, sedan kan du åka tillbaka till butiken med din vara. Vi har inte någon möjlighet att hämta upp returer. Produkten behöver vara i samma skick som när du hämtade den. Lämna in ordern i godsmottagningen och uppge att det är en retur. Vid eventuell retur tas en administrationsavgift på 300 kr för funktionskontroll samt hantering.
Ångerrätt
Vi följer distanshandelslagen med 14 dagars returrätt. Det betyder att du har 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan, räknat från den dag som du tagit emot den. Vid eventuellt ångrat köp står köparen för returfrakt, ångrat köp innefattar hela eller ett helt parti. Vill du ångra ditt köp kan du göra det genom att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram.
Om ordern beställts med leveransmetod click & collect men du ångrar dig behöver du lämna tillbaka den på samma plats som du hämtade ut den. Så snart varan lämnat vårt lager tas en administrationsavgift på 300kr vid eventuellt ångrat köp. Kontakta oss och informera att du vill göra en retur, sedan kan du åka tillbaka till butiken med din vara. Objektet behöver vara i samma skick som när du hämtade den. Lämna in varan i godsmottagningen och uppge att det är en retur.
Reklamation & Garanti
Lever din vara inte upp till den bild eller beskrivning som fanns om den online har du rätt att reklamera ditt köp. Defekter som är beskrivna i text eller via bild är inte grund för reklamation. Vi ersätter inte för batteribyte eller försök till reparation.
Kontakta vår kundtjänst på aterbygg@malmo.se och berätta vad som gör att produkten inte lever upp till dina förväntningar. Vi svarar inom 1–2 arbetsdagar. Meddela alltid oss innan du skickar tillbaka din vara. Ibland kan vi lösa din reklamation utan att du behöver skicka in varan. Ibland är det dock svårt att avgöra om varan kan reklameras via text och bild och då kan vi begära in varan för kontroll. Vi förser dig i dessa fall med fraktsedel.
Våra varor är funktionstestade, om inget annat anges. Elektriska varor har kontrollerats så att de startar och får ström men alla dess egenskaper är inte testade. Batteridrivna produkter är testade så att de startar men inte dess egenskaper. Batterier medföljer ej. Ibland har vi inte möjlighet att testa en vara alls och då finns det beskrivet i produktbeskrivningen. Dessa varor kan du köpa till påseende i befintligt skick. Du har alltid returrätt om 14 dagar när du inte är nöjd eller ångrar dig. Du står själv för fraktkostnaden. Se avsnitt Ångerrätt/Öppet köp.
Transportskador
Det händer tyvärr ibland att varor skadas under transporten. Om din vara har skadats under transport är det mycket viktigt att du anmäler detta direkt till ditt postombud och sedan meddelar oss på aterbygg@malmo.se
Om du redan vid utlämningsstället ser att ditt paket är skadat så neka att ta emot din order och låt den komma i retur till oss direkt. Om detta sker, kontakta oss på aterbygg@malmo.se
Om du hämtar din order i vår butik ansvarar du för dess transport från vår butik. Kontrollera gärna varan innan du lastar den.
Cookies
När du använder aterbygg.nu godkänner du att vi använder oss av cookies. Det innebär att vi lagrar information om hur ditt besök på aterbygg.nu ser ut. Detta ger oss statistik som hjälper oss att skapa en så välfungerande och bra sajt som möjligt, så att du kan få bästa möjliga shoppingupplevelse.
Vad är en cookie?
En cookie är en datafil som webbplatser kan tilldela datorer, surfplattor och smartphones. Denna fil lagrar information om ditt besök på webbplatsen och minns dig nästa gång du besöker aterbygg.nu.
Går det att rensa sina cookies?
Självklart kan du radera de cookies som har lagrats på din enhet. Se nedan hur man gör i just din webbläsare:
Force Majeure
Vissa saker kan man inte förutse. Sådana Force Majeure-orsaker kan vara till exempel krig, naturkatastrofer, strejker, bränder, trafikavbrott eller andra orsaker med liknande verkan. När den typen av händelse inträffar kommer vi att göra allt vi kan för att fullfölja avtalet med dig som kund, men rådande situation kan göra att vi inte lyckas. Vid en Force Majeure-situation ansvarar inte Återbygg.nu för skador som orsakats av ett hinder utanför Återbygg.nu:s kontroll, som Återbygg.nu inte rimligen kunnat förutse vid beställningstidpunkten och som Återbygg.nu inte rimligen kunnat undvika eller övervinna. Återbygg.nu ansvarar inte heller för skador om Återbygg.nu:s leverantör eller underleverantör råkar ut för den ovan nämnda Force Majeure-situationen.
Tvist
Om det skulle uppstå en tvist mellan dig som kund och oss på aterbygg.nu har du rätt att ta tvisten vidare till Allmänna Reklamationsnämnden: www.arn.se
Du kan också vända dig till EU-kommissionens plattform för tvist: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV
Personuppgifter
Vi använder Nets som leverantör av betallösning i vår kassa. Detta innebär att vi kan komma att dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och orderinformation med Nets när kassan laddas, för att Nets ska kunna hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Nets egen dataskyddsinformation.
Kontakta oss
Telefon: +46 (0)40 93 29 46
Epost: aterbygg@malmo.se
Adress: Grimsbygatan 11, 211 20 Malmö